Flyafgifter i EU kan gøres smartere og omfatte alle EU-lande
Et nyt studie fra ngo’en Transport & Environment gennemgår de forskelle passagerafgifter, der i dag omfatter mere end halvdelen af EU’s luftfart (men ikke Danmark).
Studiet peger på, at afgifterne med fordel kan omlægges fra at være beskatning (indkomst til staten) til at være klima-afgifter. I den forstand at afgifterne i højere grad bør stimulere til mindre flyvning og evt. lidt mere klimavenlig flyvning. Det konkluderes, at afgifterne i dag ikke er meget adfærdsregulerende, men at det kan forbedres.
T&E kommer med det forslag, at fly-starter beskattes efter maks. startvægt, hvilket på snedig vis kan stimulere til at tage mindre fragt, fylde flyene med passagerer og bruge lettere fly. Samt efter nogle grupper af afstande.
Vigtigst er nok, at T&E lægger op til at det gøres til et fælles EU-anliggende at lægge afgifter på flyvning, såvel intra-EU flyvninger som flyvninger ud af EU. Det kan være en måde at hugge en gordisk knude over, hvor EU virker handlingslammet.
Pointen er også at beskatte flyvningen uden at komme i konflikt med Chicago konventionen, der (tåbeligt) forhindrer egentlige brændstofafgifter. Der er dog forskellige veje, således at også brændstoffet kan blive dyrere, uden at komme i konflikt med internationale konventioner. Det er dog ikke omtalt i denne rapport, men i tidligere.