Naboer presser lufthavnens storaktionær
Artiklen her er siden hen blevet til historie, fordi OTPP nu sælger sine aktier alle steder, og i Danmark til den danske stat. Se vores artikel her.
Et pensionsselskab, der er storaktionær i Københavns Lufthavn, bliver sat under pres af nabogrupper for at droppe udvidelsesplaner.
Sådan skriver Politiken d. 17.4. 2022 i Rejsetillægget efter at Bevar Jordforbindelsen og CPH Uden Udvidelse havde skrevet rundt om det investeringsfællesskab, som det canadiske pensionsselskab OTPP har sammen med ATP ude i lufthavnen.
Journalist Thomas Flensburg fortsætter: “Påsken er god for Københavns Lufthavn, hvor aktiviteten er begyndt at nærme sig tiden før corona. Knap så glade er naboerne i borgergrupperne Bevar Jordforbindelsen og CPH Uden Udvidelse, der har nydt stilheden under corona.
»Vi kan mærke, at flyene er begyndt at lande og lette i et omfang, der ligner tempoet før corona«, siger Poul Kattler, der er talsmand for de to grupper.
Allerede i marts var passagertallene i lufthavnen begyndt at ligne tiden før corona. Helt præcist blev der i marts talt 1.418.526 rejsende i lufthavnen, markant flere end sidste år, men blot 60 procent af tallet for marts 2019 – altså før corona, hvor der blev talt 2.373.332 rejsende.
Planer på standby
Der kommer næppe 30 millioner rejsende i Københavns Lufthavn i år, som var niveauet før corona, men det kan der komme næste år eller i 2024.
Lufthavnens udvidelsesplaner, som blev sat på standby af corona, er igen blevet aktuelle, og før jul åbnede en politisk aftale på Christiansborg for, at lufthavnen kan gå videre med sine udvidelsesplaner. Det prøver nabogrupperne nu at bremse ved at lægge pres på en af aktionærerne, det canadiske pensionsselskab Ontario Teachers’ Pension Plan, der sammen med den danske pensionskæmpe ATP ejer knapt 60 procent af aktierne i Københavns Lufthavn, mens den danske stat ejer omkring 40 procent. Nabogrupperne stod blandt andet bag nogle happenings på selskabets årsmøde i Toronto i påsken.
»Et ansvarligt pensionsselskab bør ikke medvirke til at udvide luftfarten, når klimaproblemerne er så presserende, og støjen ved så mange lufthavne bliver ved med at blive værre. Pensionsselskabet har en bæredygtig profil, og i vores optik bør en investering i en lufthavn betragtes som en sort investering«, siger Poul Kattler.
De danske grupper har slået sig sammen fire andre kampagnegrupper ved europæiske lufthavne – Bruxelles, Bristol, London City og Birmingham, som helt eller delvis ejes af Ontario Teachers’ Pension Plan.”