skip to Main Content

Flybeskatning

I Danmark sniger luftfartsselskaberne sig uden om beskatning af flyvning

Se oversigt over flybeskatning (både indenrigs og udenrigs) i Europa og andre udvalgte lande og EU-kommissionens rapport om flybeskatning (PDF) nedenfor.

Flyvning forurener atmosfæren
Bevar jordforbindelsen mener at flybeskatning skal afspejle, at flyvning er den langt mest klimaskadelige transportform. Ud over den direkte CO2 udledning påvirker fly klimaet ved at flyve højt oppe i atmosfæren.

Dvs. at en klimaafgift (på CO2) bør ganges med en faktor 2,7 for at afspejle klimabelastningen. Se fakta.

Danmark halter bagefter
Modsat vores skandinaviske naboer og fx Tyskland, Storbritannien og Frankrig er Danmark helt uden beskatning af flyvning. Bevar jordforbindelsen støtter, at Danmark hurtigst muligt beskatter flyvning.

Vi bakker derfor op om Klimarådets forslag fra marts 2020 til afgifter på drivhusgasser (CO2). Uanset at afgiften på 1.500 kr. pr ton på al CO2 udledning næppe afspejler den reelle klimabelastning. Dog er det afgørende, at afgiften for fly også omfatter international flyvning og samtidig ganges med en faktor 2,7.

Læs mere om vores holdning til flybeskatning og klimahandlingsplanen.

5 liter for 1 liters pris
Flybrændstof er ikke pålagt skatter og afgifter og er ubegribeligt billig. I øjeblikket – marts 2020 – 1,81 krone literen eller en femtedel af almindelig benzin. Alene beskatning som almindelig benzin vil betyde helt anderledes kostbare flyrejser. Se vores indlæg om flypriser ved almindelig benzinskat.

Billetafgift, moms, brændstofafgift, klimaafgift og fragtafgift

EU-kommissionens rapport ’Taxes in the Field of Aviation and their impact’ ser på fem former for flybeskatning.

Billetafgift er almindeligt brugt i mange lande og gradueres i flere lande efter rejsens længde. Fx Sverige med 60 svenske kroner for rejser indenfor EU, 250 kr. under 6.000 km, 400 kr. for øvrige rejser. Danmark har ingen billetafgift.

Moms på flyvning må i EU-lande kun opkræves for indenrigsflyvning og benyttes i en lang række lande. Momssatsen er alt fra 3% til 27% – en del i intervallet 6-12%. Danmark opkræver ikke moms på indenrigsflyvning.

Brændstofafgift kan ikke pålægges brændstof påfyldt i et andet land ifølge beslutninger i ICAO, en organisation under FN, der læner sig op af den såkaldte 1944 Chicago Konvention. Det sker ved at landene gensidigt overholder beslutningen. EU’s direktiv 2003/96 følger ICAO’s retningslinjer. Det har i praksis forhindret brændstofafgifter på internationale fly og ingen lande i EU opkræver afgiften.Dog har Tyskland, Norge, Sverige og Schweitz i et ICAO dokument gjort opmærksom på særstandpunkter overfor at kunne indføre afgift på internationale fly.Se mere side 28-29 i EU-kommissionens rapport og læs også Transport & Environments indlæg om, hvordan EU landene kan indføre brændstofafgifter.

Brændstofafgifter er i øvrigt udbredt i USA’s forskellige stater, foruden at fx Canada, Braslien, Australien og Japan har afgifter på flybrændstof til indenrigsflyvning.

Klimaafgifter pålægges normalt gennem den enkelte lufthavn pga. støjgener og går til lufthavnen. I enkelte lande, herunder Danmark, Sverige, Tyskland og Storbritannien, sker det som en afgift på den skadelige NOx luftforurening.

Luftfragt er ikke belagt med afgift i EU, Frankrig undtaget med en afgift på 1,33 Euro pr ton.

>> Rapporten ’Taxes in the Field of Aviation and their impact’ om flybeskatning.

Kort og tabel er fra rapporten.

Flybeskatning i Europa – internationale flyvninger


Flybeskatning i Europa og andre udvalgte lande – oversigt

Back To Top
X