Høring om klima, luftfart og lufthavnsudvidelse
Om arrangementet
Oplæggene er med tilladelse fra oplægsholderne nu tilgængelige >>
Om arrangementet
Oplæggene er med tilladelse fra oplægsholderne nu tilgængelige
>> Marie Louise Hansen, Head of Corporate Responsibility, CPH
>> Robert Sausen fra Deutsche Zentrum für Luft und Raumfart
>> Kim Grøn Knudsen fra Haldor Topsøe, Chief Strategy & Innovation Officer
>> Kåre Press-Kristensen, Rådet for Grøn Omstilling og DTU Orbit
>> Se kort skriftligt sammendrag fra høringen og en kort video
Danmark topper luftfarten i Europa og Københavns Lufthavn forventer en stigning på 80 % frem til 2045.
Flyvning er mere skadeligt for klimaet end hidtil antaget. Forskere fastslår nu, at den reelle klimapåvirkning (CO2e) er en faktor 3 af CO2 udledningen.
Luftfartsbranchen ønsker at indfase bæredygtigt jetbrændstof og senere brændstof baseret på Power to X. Men hvornår er teknologi og kapacitet på plads? Og kan bæredygtigt brændstof forhindre problemet med faktor 3 ved flyvning?
For at klæde politikerne og journalisterne på til at tage debatten i 2022 om luftfartens klimatilpasning lavede vi denne høring på Christiansborg. Offentligheden havde også adgang.
Vi har en af verdens førende forskere, Professor Robert Sausen, Deutsche Zentrum für Luft und Raumfart, til at belyse flyvningens klimapåvirkning og Kim Grøn Knudsen fra Haldor Topsøe vil se på de danske muligheder for at producere bæredygtigt jetbrændstof baseret på PtX.
Luftfartsbranchens klimapartnerskab har netop udsendt en sektorkøreplan med målsætningerne på klimaområdet og forslag til at nedbringe CO2 udledningen. Vi får en af penneførerne fra Brancheforeningen Dansk Luftfart til fremlægge planen.
Flyvning har også betydelige lokale gener, fx støj. Partikeludledning ved lufthavne er en anden og betydelig gene – i særdeleshed ved Københavns travle lufthavn (CPH). Hvor stort er problemet og hvad betyder forureningen for naboerne? Vi får gennemgået problematikken af Kåre Press-Kristensen, ekspert på området.
Programmet var:
14.00 Velkomst, Henning Hyllested (MF, Enhedslisten), som er vært for høringen.
14.10 Hvordan kan luftfarten fungere fremover så den kan bringes i overensstemmelse med danske klimamål og Paris-aftalen?
Oplæg ved Marie Louise Hansen, Head of Corporate Responsibility, CPH.
Fremlæggelse af Klimapartnerskabets sektorkøreplan for luftfarten, bl.a. med forventningerne til stigningen i luftfarten og branchens forslag til målsætning for CO2 reduktioner for både den nationale og internationale flyvning. Heriblandt indfasning af bæredygtigt jetbrændstof, oprettelse af luftfartens klimafond og en global eller europæisk CO2 afgift.
14.40 Flyvningens klimaeffekter
Professor Robert Sausen fra Deutsche Zentrum für Luft und Raumfart.
Robert Sausen er en af verdens førende forskere inden for forståelse af luftfartens ikke-CO2-klimapåvirkninger. Han vil give en præsentation om luftfartens klimapåvirkning med CO2- og ikke-CO2, samt om hvilke foranstaltninger der kan afbøde påvirkningen.
15.10 Er Power-to-X lige om hjørnet, parat for luftfarten?
Kim Grøn Knudsen fra Haldor Topsøe, hvor han er Chief Strategy & Innovation Officer.
Teknologien findes, men der mangler stadig både praktisk industriel udvikling samt meget mere renewable power, før vi kan få Power-to-X i passende mængder. Og til hvilken pris?
15.40 Pause
16.00 Miljøpåvirkning omkring lufthavnen
Kåre Press-Kristensen, som er seniorkonsulent i Rådet for Grøn Omstilling samt ansat ved DTU Orbit, Department of Environmental Engineering.
Hvad ved vi om skadevirkninger fra CPH fra mikropartikler, additiver og støj? Nye tal er ganske foruroligende. Er udsigterne med nye brændstoffer beroligende for lufthavnens naboer?
16.30 Paneldebat mellem 4-5 transport-, miljø- og klimapolitikere.
Paneldebatten vil trække de politiske konklusioner fra dagens høring.
17.00 Tak for i dag.
Kort introduktion af organisationerne bag dette initiativ:
Rådet for Bæredygtig Trafik: Vi er en forening og NGO, som arbejder for bedre vilkår for de bæredygtige trafikanter – og en begrænsning af bilismen. Vi markerer os i den trafikpolitiske debat, arrangerer offentlige møder og udarbejder løbende en lang række høringssvar med fokus på kollektiv trafik, transportpolitik, infrastrukturprojekter, transportens klima- og miljødimension m.m. Læs mere på web og facebook.
Bevar Jordforbindelsen: Vi er en forening, der i 2018 blev stiftet for at øge opmærksomheden omkring flyvningens negative konsekvenser i al almindelighed og specifikt at sætte op imod en udvidelse af Københavns Lufthavn i Kastrup. Læs mere på web og facebook.
CPH uden Udvidelse: Vi er en borgergruppe dannet af helt almindelige borgere på Amager. Vores formål er at bekæmpe støj, lugt og forurening fra lufthavnen samt sikrer, at vi som naboer bliver hørt. I løbet af de sidste 4-5 år har vi oplevet en mærkbar forøgelse af støj- og lugtgenerne fra lufthavnen og vi er derfor bekymrede for, hvad en yderligere udvidelse vil betyde for os og vores børn. Læs mere på web og facebook.
Tid
01/12/2021 14:00 - 17:00(GMT-11:00)
Sted
Lokale PRO-D
Rigsdagsgården 9