skip to Main Content

EU’s Fit for 55 om luftfarten: For mange smuthuller og al for langsomt

EU’s Fit For 55 Om Luftfarten: For Mange Smuthuller Og Al For Langsomt

EUs foreslåede afslutning på skattefritagelse for flybrændstof hilser vi velkommen, men der mangler ambitioner!

I dag offentliggjorde EU-Kommissionen sin Klimapakke Fit for 55, som indeholder nogle ændringer for luftfarten. Bevar Jordforbindelsen og det internationale netværk Stay Grounded hilser planen om endelig at afslutte skattefritagelsen for flybrændstof velkommen. Men vi er meget kede af den langsomme introduktion, den problematiske fritagelse for fragtflyvninger og begrænsningen vedr. flyvninger inden for EU. Vi kritiserer også de uambitiøse ændringer i EU’s emissionshandelsordning og vedtagelsen af ​​CORSIA til flyvninger uden for EU.

”Denne pakke vil ikke gøre Europas luftfartssektor egnet til 55% reduktioner i emissioner inden 2030! Det er vigtigt endelig at slippe af med afgiftsfritagelsen for jetbrændstoffer, men planen er ikke stærk nok. Udrulningen over 10 år er alt for langsom! Skal vi stoppe med at flyve os direkte ind i klimaforandringer er vi nødt til at beskatte luftfarten straks,” siger Magdalena Heuwieser, talsmand for Stay Grounded.

Netværket af 170 organisationer siger, at det er skuffende, at fly til destinationer uden for EU ikke ville være inkluderet i brændstof-skatten. Stay Grounded kritiserer især, at cargofly skal undtages fra beskatning. ”Medlemsstaterne kan og bør dog også beslutte at beskatte flyvninger, der kun er med fragt og uden for EU,” kræver Heuwieser.

Cargo flyvninger har i øjeblikket en markedsandel på 10-11%. ”Denne undtagelse er uacceptabel. Fragtfirmaer som DHL, FedEx og UPS har lobbyet stærkt mod en revideret energiafgift og en reduktion af gratis kvoter i ETS ”, tilføjer Heuwieser. Luftfartsindustrien og fragtlobbygrupperne har forsøgt at aflede opmærksomheden fra de nødvendige klimaforanstaltninger ved at bombardere beslutningstagerne med usandsynlige fremtidige teknologiske fix, som en nyudgivet rapport viser. Modstanden mod luftfartens klimapåvirkning er imidlertid stigende. For nylig, sidste weekend, fandt en klimaaktion sted i Leipzig, Tyskland, rettet mod en af ​​de største cargo lufthavne.

EU-forslaget indeholder også en “strammere grænse” for antallet af gratis kvoter, som europæiske luftfartsselskaber får inden for EU’s emissionshandelssystem, og integrerer FNs ordning for ‘Carbon Offsetting and Reduction Scheme’ for international luftfart (CORSIA). ”Gratis kvoter for luftfartsselskaber skal fjernes med det samme, vi kan ikke vente til 2026. Det er vanvittigt at fortsætte med at give flyselskaberne gratis tilladelse til at forurene. Det er samtidig også en dårlig idé at lade flyvninger uden for EU være underlagt mekanismerne i CORSIA ”, siger Heuwieser.

CORSIA gør mere skade end gavn for klimaet. Det er for håbløs en model til at få på rette spor, og er ikke andet end grønvask, designet til at give ‘business as usual’ i årtier fremover. Videnskabelige analyser viser, at handel med og modregning af emissioner ikke effektivt reducerer luftfartens emissioner. I stedet for at tilbyde forurenere muligheden for at købe sig ud af forpligtelsen til at reducere emissionerne, har vi brug for klare grænser og få stoppet subsidier ”, tilføjer Heuwieser.

Stay Grounded påpeger også, at målet om kun 5% alternative luftfartsbrændstoffer i 2030 er latterligt og afviser desuden brugen af ​​biobrændstoffer, som kan føre til både skovrydning, menneskerettighedskrænkelser og endnu flere emissioner. Selv i 2050 vil den nuværende EU-plan give EUs flyselskaber mulighed for at bruge en tredjedel konventionel petroleum.

”Kun hvis vi drastisk reducerer flyvninger, kan det være muligt at opnå 100% vedvarende e-brændstoffer før 2050”, konkluderer Heuwieser.

>> Se EU’s pressemeddelelse om Fit for 55

>> Se oversigter fra EU om Fit for 55-planerne

>> Se original engelsk pressemeddelelse fra Stay Grounded

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bevar jordforbindelsen

Vi er flere, der skriver under dette navn.

Back To Top