skip to Main Content

Faktatjek af klimakompensation for indenrigsflyvning

Faktatjek Af Klimakompensation For Indenrigsflyvning

Kristian Thulesen Dahl (DF) kunne under en partilederrunde i TV med henvisning til flyselskabets brochure udtale at indenrigsflyet til Bornholm klimakompenserer med 110%. Det fik ham til at konkludere, at så var det en god ting for klimaet at flyve meget. Han sagde ikke, hvor meget tillæg i prisen denne kompensation havde givet anledning til.

På Folkemødet på Bornholm er der to arrangementer fredag om flyvning. Det første står ngo’en Bevar Jordforbindelsen for under overskriften: REJSEVANER MED FLY I KLIMA-STORMVEJR. Det er kl. 11.20 i Klimateltet C34. Kl. 13.30 holder Brancheforeningen Dansk Luftfart, SAS og Naviar møde under overskriften: EN BÆREDYGTIG FLYVETUR, og det foregår på Brogadescenen F33.

Bevar Jordforbindelsen forventer at flyindustrien vil fortælle at de enten er, eller snart bliver klimaneutrale. Fælles for industriens initiativer er at de foregår i udlandet, at de ikke dokumenteres ensartet eller tydeligt, og ikke mindst at de er forbavsende billige.

Vi siger, at der ikke findes teknologier, der kan løse luftfartens globale andel af klimakrisen. Og at aflad og kompensationer er både uladsiggørlige og umoralske. Men måske i lille skala i Danmark?

Det har vi regnet på, og vores detektor-afdeling giver svaret: En indenrigsflyvning t/r CPH-Aalborg kræver dansk skovrejsning for 200 kr. per passager. Det bør bestemt kunne aflæses på billetprisen, også for en Hr. Thulesen Dahl! Og skal al dansk flyvning klimakompenseres, kræver det at der hvert år nyplantes skov på et areal svarende til arealet af Langeland! Hvert år.

Ikke så sært at flyindustrien vil lægge investeringerne alle andre steder end i Danmark. Her er der uden tvivl behov for investeringer, og det er sikkert billigere, men hvert land skal i henhold til Paris aftalen i forvejen skulle omlægge energisektoren og stoppe afskovning. Danske investeringer i 3. verden som aflad for vores flyvning er både umoralsk og uladsiggørlig.

Se vedlagte beregninger fra vores detektor-afdeling, hvor det er muligt at tjekke kilderne. Vil luftfarten fremlægge deres tilsvarende beregninger?

PS: EU-kommissionen har opgivet at satse på biodiesel, og palmeolie til flyene er en katastrofe. Så biobrændsler er heller ikke en løsning. Beklager.

Se bilaget med regnestykket

Foto: Lene Harbo Pedersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bevar jordforbindelsen

Vi er flere, der skriver under dette navn.

Back To Top
X