Svenske passagerafgifter virker!
De første tal dukkede op for et par måneder siden. Nu kommer der nye tal, også fra første kvartal i år. Flytrafikken falder på landsplan, og det gælder også for Arlanda (-3,8%) og Malmö (-10,8%). For Malmö indvirker det nok, at Kastrup lufthavn tager passagerer, sålænge der ikke er afgifter i Danmark.
Flygresandet minskade kraftigt under årets första kvartal
Den svenske afgiftsmodel er ikke vanvittig ambitiøs, og afgifterne indkræves gennem flyselskaberne, så passagererne opdager den kun indirekte ved lidt højere billetpriser. Dette faktum har muligvis medvirket til at effekten i form af faldende lyst til at flyve lod vente lidt på sig.
Den svenske model for passagerafgifter er forbillede for hvad kunne være en kommende dansk model. En første trædesten på vejen til en situation hvor flyvningen kan komme til at betale afgifter svarende til de negative virkninger på klima og miljø som flyvningen giver anledning til.
Se henvendelsen fra 11 danske organisationer om at Danmark skal følge trop som Sverige.
Tanken er også at Danmark skal koordinere sine flyafgifter med de omkringliggende lande, som alle har (lidt forskellige) passagerafgifter den dag i dag.