Europæisk luftfartsindustri viser en falsk vej til 2050
Tidligere på måneden præsenterede industrien deres “vej til kulstofneutralitet i 2050”. Kaldet Destination2050.
Som hidtil regner industrien kun med CO2-udledninger, men ikke med klimaeffekter. Trods officielle EU-retningslinjer. Så ser omfanget af klimaskaderne jo også meget mindre ud, end de er.
Industriens udspil skal ses i lyset af EU’s arbejde med reform af CO2-beskatning (herunder kvotehandelssystemet ETS) og en strategi for grøn transport i Europa. Industrien er nødt til at vise, at der er en rute frem og at indgreb ikke må ramme industrien (for hårdt).
Opskriften er den vante: Flyene bliver mere effektive, kortdistance fly kan med tiden flyve med brint eller el. Mellemdistance og langdistance kan med tiden flyve med e-fuel. Flyruter og håndtering i lufthavnene kan blive mere effektive. Man forudser dog – i upræcise vendinger – også afgifter på brændstof.
Det kræver at andre aktører (læs: skatteyderne) leverer udvikling af nye teknologier og investeringer i masser af grøn energi. Og at priserne for nye energibrændstoffer kan holdes lave (kan man dog tro det?).
Klimarådet leverede d. 26.2. 2021 en sønderlæmmende kritik af den danske regerings klimaplaner. Planerne var alt for upræcise og luftige. Med samme målestok er den europæiske flyindustris planer ligeså luftige som flyenes udstødningsgasser. Planerne er skabt til at give europæiske lovgivere en anledning til at reagere mindre og langsommere. Til skade for klimaet og til skade for udvikling af rene transportteknologier i Europa.
>> Læs omtalen af Destination2050 hos Transport & Environment