At fly skader meget mere end CO2 er stadig overset – men er videnskabeligt anerkendt
Ugebladet Ingeniøren referer d. 13.9. 2019 til de såkaldte “flystriber” og andre ikke-CO2 relaterede effekter ved flyvning. Det er ikke nyt for os, der beskæftiger os med klima og transport; men noget som flybranchen selv har nægtet at se i øjnene. Det er jo også langt det mest bekvemme.
En række videnskabelige rapporter er ved at se dagens lys frem til årsskiftet 2019/20, og de skal give indsigt, så EU’s kvotehandelssystem (måske) kan komme til at afspejle flyvningens klimaskader, og ikke kun CO2-skaderne.
NGO’en Transport & Environments fagmedarbejder Bill Hemmings citeres i Ingeniørens artikel 13.9. for at sige “Imens CO2 akkumuleres i atmosfæren, er effekterne af flystriber og den beslægtede problematik om flyenes NOx-udledning kortlivede. Men de har stor betydning for klimaet, fordi vi flyver mere og mere.
FN’s klimapanel, IPCC, har anslået, at effekten kan være to til tre gange højere end effekten af flyenes CO2-udledning, som udgør to procent af den menneskeskabte udledning af denne klimagas. Britisk forskning vurderer, at flyvningen, alt inklusive, har ansvaret for 4,9 procent af den menneskeskabte opvarmning af atmosfæren.
»Manglen på politisk handling skyldes, at luftfartsbranchen og Icao (FN’s luftfartsorganisation, red.) har foretrukket at sige, at det er svært nok at tackle CO2-udledningen. Så lad os få styr på det, og så vente på, at videnskaben bliver klarere på ikke-CO2-relaterede klimaeffekter”.
Ingeniørens artikel ligger i sin helhed desværre bag en betalingsvæg.
En af rapporterne, der har været igennem peer-review længe, er
How to regulate aviation’s full climate impact as intended by the EU council from 2020 onwards af Janina D.Scheelhaase fra German Aerospace Centre, Institute of Air Transport and Airport Research, Cologne, Germany. Se kort referat, og køb rapporten her.
Rapporten ligger bag betalingsvæg, men rapporten introducerer en ny regnemåde, der er mere avanceret end hidtil. Og som lægger op til at kunne samle videnskaben bredt og ikke mindst bruges af EU ved kommende revision af kvotehandelssystemet.
Kortdistanceflyvninger har mindre ikke-CO2 relaterede udledninger og faktoren er omkring 1,5. Langdistanceflyvninger er de slemme drenge i klassen med en faktor omkring 4,5. Det fremgår af rapportens tabel 1, side 71.
Summa summarum er sagen den, at flyvning påvirker klimaet en del mere, end det har været anerkendt til i dag. Vi har selv her på hjemmesiden modereret os en del, og har angivet et gennemsnit på 2,0. Luftfarten selv har slet ikke anerkendt nogle yderligere skadevirkninger. IPCC har gamle tal, der gav gennemsnittet 2,7. Det retningsgivende tal efter i dag er nok snarere 3,5.
Det rigtig gode ved rapporten er, at den kan anvendes af EU beslutningstagere, så fly kan beskattes via en heftig revision af CO2-kvotehandelssystemet, der i dag næsten er uden virkning. Det ville være et drømme scenarie. Rapporten kan også rådgive den danske regering (og de radikale), når de snakker om CO2-beskatning af fly.
Rapporten advarer også lidt diskret imod at flyindustrien kan lave det samme nummer som bilindustrien. Nemlig regulere flymotorerne under en test-situation, så CO2-udledningerne bliver mindre end de reelle værdier, men samtidig udlede mere NO2. Og så regulere tilbage, når flyet flyver under den virkelige himmel.