Forvirring og røgslør om L19
Nu har politikerne i Transportudvalget fået chance for at stille spørgsmål til L19 og få svar.
Havde det ikke været den dybeste alvor for klimaet, så kunne det have været en komedie.
I det ene øjeblik er L19 nødvendig for at udvide passagertallet i Københavns Lufthavn i Kastrup. I det næste er L19 ikke nødvendig for flere passagerer. I det ene øjeblik er en miljøvurdering ikke nødvendig. I det andet henviser ministeren til en rapport fra januar 2023, som Københavns Lufthavn selv har udarbejdet – og ikke som det skal være; miljøstyrelsen som uafhængig myndighed. To hovedlandingsbaner, der i sig selv har kapacitet på 55 mio. passagerer, er pludselig afgørende for at der ikke bliver tale om flere passagerer med L19 i hånden. For CPH kunne have gjort det alligevel uden L19. I det næste øjeblik står det klart at uden afkortning af tværbanen, standpladser og passagerfaciliteter, så kan der alligevel ikke håndteres mere end de nuværende 30 mio.
Er du forvirret? Så nøjes med at konstatere med os, at lufthavnsudbygningen i Kastrup er en skandale. Både for klimaet, der kommer til at blive belastet med mange mio. ekstra tons CO2e om året. Og en skandale er også ministerens behandling af Transportudvalget og offentligheden.
Om spørgsmål og svar
Der er alt i alt kommet 9 spørgsmål og nogle svar:
Om effekten af øgning af passagerer fra 30 mio. passagerer til 55 mio. passagerer, så svarer ministeren helt udenom, i og med at han henviser til det gamle spørgsmål 67 i foråret fra Jette, der virkelig ikke gav noget svar på spørgsmålet:
>> Spørgsmål 3 bliver ”besvaret” af spørgsmål 67 fra foråret
Svar 67 besvarer som det fremgår ikke spørgsmålet.
Ministeren ser nu ud til at ophøje den lidt mystiske COWI + CPH miljørapport til at være ministeriets, også selv om den godt nok alene var udarbejdet af COWI på opdrag af CPH, men nu er den pludselig tryllet om til at være en officiel miljøvurdering:
>> Spørgsmål 2
Og i et andet svar fra ministeren, så kommer argumentet om at “CPH kunne alligevel godt have udvidet” frem:
>> Spørgsmål 4
”Det fremgår i miljøvurderingen, at lovforslaget ikke afstedkommer en øget kapacitet i lufthavnen. Derfor vurderes lovforslaget til at afstedkomme ingen klimamæssig påvirkning fra flytrafikken”.
Her henvises til pseudo-argumentet, at når de to hovedbaner kan beflyves af op til 55 mio passagerer, så er udbygningsloven kapacitets- og klimaneutral. Men de to hovedbaner er ikke nok. Det er derfor, der skal ombygges. Ministeren tillader sig endda at nævne et andet sted at lufthavnen såmænd slet ikke tænker på at udbygge af hensyn til flere passagerer.
Det er virkelig trist at ministeren prøver at håndtere politikere og offentlighed på denne useriøse facon.