Greenwashing: Reklamedomstol dømte mod KLM – deres angivelige høje andel af biobrændstoffer er misvisende
– Flere afgørelser kan følge om luftfartsindustriens greenwash
KLM tabte for nylig en sag indstævnet af Eric Stam fra Rotterdam, og afslørede den hollandske luftfartsselskabs praksis med greenwashing af deres forurenende forretning. På deres hjemmeside havde KLM angivet, at biobrændstof bruges i stor skala ved at gøre opmærksom på, at ”biobrændstoffer blandes med konventionel fossil petroleum til højst 50%”. Foto er screendump netop fra KLM’s hjemmeside. De overså bevidst at nævne den faktiske procentdel, der blev brugt i deres flåde, som i 2019 tegnede sig for kun 0,18% af det samlede brændstofforbrug. Dette syntes for KLM at være nok til at fremsætte påstande som ”vi er det første flyselskab, der flyver på biobrændstof dagligt”. Den 13. juli 2020, i en uforpligtende afgørelse, anbefalede det hollandske udvalg for reklamekodeks, at luftfartsselskabet skulle annoncere anderledes.
”Vi konfronteres løbende med vildledende information fra luftfartsindustrien. De prøver alt, hvad de kan, for at undgå effektive klimareguleringer. Retssager er vigtige for at imødegå sådan grønvask, men det er også trist at se, at industrien stort set slipper afsted med sådanne løgne ”, siger Magdalena Heuwieser fra det globale netværk Stay Grounded, der består af mere end 160 medlemsorganisationer. I februar 2020 blev den største luftfartssender i Europa, Ryanair, også sanktioneret af en domstol for vildledende påstande om, at det var et “grønt” flyselskab. ”Det er dejligt at se nogle klare afgørelser nu, men for det meste er det umuligt for offentligheden at dechifrere industriens løgne, hvilket fører til falskt håb om, at teknologiske løsninger kan løse problemet. Men den eneste måde at reducere emissioner fra luftfarten er ved at reducere flyvninger, tilføjer Heuwieser.
”Vi ser, at KLM er latterligt langt væk fra at flyve på biobrændstoffer. Og det er faktisk gode nyheder for miljøet, ”forklarer Heuwieser. Biobrændstoffer kan føre til konflikter om landbrugsjord og forvolde stor økologisk skade, især da retningslinjer praktisk taget ikke findes. Palmeolie er den mest sandsynlige mulighed for produktion af biobrændstoffer til luftfarten, men alligevel er sådanne plantager førende årsag til skovrydning, tab af biodiversitet og krænkelser af menneskerettighederne. En undersøgelse foretaget af Europa-Kommissionen konkluderede, at biobrændstoffer med palmeolie frigiver mindst tre gange mere drivhusgasemissioner end de fossile brændstoffer, de erstatter. I dag udgør biobrændstof 0,01% af alt brugt luftfartsbrændstof. IATA siger, at andelen kunne stige til 2% i 2025.
Den 22. september forventes et nyt retsmøde, der denne gang er rettet mod vildledende reklame for ‘KLM Corporate BioFuel-programmet’. KLM er en verdensmester i det såkaldte Dow Jones Sustainability Index for Airlines og de hævder at være en pioner inden for biobrændstof og et førende flyselskab inden for bæredygtighed.
Find retsafgørelsen på hollandsk og skærmbilleder af KLMs reklame her.