skip to Main Content

Ny CORSIA Baseline ændring: Luftfartens egne klima ambitioner er ødelagt og kan ikke repareres

Ny CORSIA Baseline ændring: Luftfartens Egne Klima Ambitioner Er ødelagt Og Kan Ikke Repareres

I går besluttede Den Internationale Civil Luftfartsorganisation (ICAO) ensidigt at ændre basisåret for kulstofudlignings- og reduktionsplanen for international luftfart (CORSIA) til 2019 og har yderligere udvandet et allerede ekstremt svagt system. Sammen med globale netværk Stay Grounded opfordrer også Bevar Jordforbindelsen til ophugning af CORSIA og kræver i stedet troværdige klimaløsninger til luftfart i overensstemmelse med 1,5 ° C-grænsen.

Ifølge Stay Grounded bruger luftfartsindustrien coronakrisen til at udvande miljøreglerne. Dette bliver særlig tydeligt med ændringen i CORSIA’s baseline fra 2019-2020 til 2019 alene, som det blev annonceret d. 30.6. Selvom CORSIA ikke effektivt ville have reduceret emissionerne, har presset fra industriens lobby ført til en yderligere svækkelse af ambitionerne.

 ”CORSIA er et totalvrag udenfor mulighed for reparation. Faktisk var det en fiasko helt fra begyndelsen. Aftalen dækker en lille brøkdel af luftfartens planlagte emissioner og ignorerer fuldstændigt den enorme klimapåvirkning af andre flyemissioner end alene CO2. Den er afhængig af skadelige modregninger og biobrændstoffer, som begge er neo-koloniale foranstaltninger, der skifter problemerne til samfund i det globale syd ”, siger Stay Grounded-kampagnens Magdalena Heuwieser. ”CORSIA er ikke kun et middel til grønvaske luftfart: ved at holde fast ved det blokerer det også for effektiv regulering og fører til yderligere problemer.”

I modsætning til hvad industrien hævder, tegner luftfarten sig for 5-8% af den globale opvarmning. Før ændringen skulle CORSIA håndtere kun 6% af de forventede CO2-emissioner fra al international luftfart mellem 2015 og 2050, eksklusive indenrigsflyvning (2 Gt 32 Gt i et moderat scenarie). Ifølge en undersøgelse foretaget af Öko-Institut vil den vedtagne ændring føre til en yderligere svækkelse af denne ambition med 25 til 75%. I virkeligheden er selv dette reduktionspotentiale imidlertid tvivlsomt, fordi de angivelige ”kompenserede programmer” ofte ikke kompenserer emissionerne. For eksempel afslørede en anden undersøgelse fra Öko-Instituttet, at 85% af UN Clean Development Mechanism (CDM) sandsynligvis ikke vil reducere emissionerne, og at kun 2% meget sandsynligt vil føre til en reel kompensation.

”CORSIA er ikke et nyttigt instrument til at sænke luftfartens klimapåvirkning. Faktisk er det værre end intet. Det var allerede tilfældet før basisændringen. Lufttrafikken skal reguleres på UNFCCC-niveau såvel som på nationalt og regionalt niveau. Lande skal medtage luftfartsemissioner i deres nationale klimaplaner og emissionsbudgetter. Emissionsreduktioner i luftfarten i henhold til 1,5 ° C-grænsen kan kun opnås ved at reducere flyvninger, da modregning og teknologiske tilgange ikke gør jobbet. Denne strukturelle ændring af vores mobilitetssystem skal gå sammen med en retfærdig overgang for de berørte medarbejdere, ”siger Heuwieser. “Den måde, hvorpå denne ICAO-beslutning blev truffet, afslører endnu en gang ICAO’s problemer: Nemlig industriens vrangvillighed og manglen på gennemsigtighed over for civilsamfundet og medierne.”

En rapport fra Stay Grounded viser, at klimaneutral flyvning vil være en illusion i årtier fremover, hvilket nødvendigvis betyder at vi må reducere flyvninger. I sin nylige rapport om en retfærdig reduktion af lufttrafikken skitserer Stay Grounded forskellige strategier omkring dette.

Stay Grounded er et netværk, der repræsenterer 160 medlemsorganisationer over hele verden, blandt dem ngo’er, oprindelige folks bevægelser, klimarettighedsgrupper, fagforeninger og andre borgergrupper. Heriblandt Bevar Jordforbindelsen.

>> Se forlægget for denne artikel hos Stay Grounded

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bevar jordforbindelsen

Vi er flere, der skriver under dette navn.

Back To Top