På høje tid at indføre klimaafgifter på fly.
Udpluk fra leder i Politiken 28.11. 2019 (på forsiden)
Det er billigere at flyve en smuttur til London end tage toget til Aarhus. For et par tusinde kroner kan man komme til New York og retur.
Det virker helt skørt. Det er helt skørt.
Flyrejser er ganske enkelt for billige. Det har befolkningen heldigvis indset. En meningsmåling i dagens avis viser således, at 59 procent går ind for en regulering af flyrejser via afgifter. Helt konkret 250 kr. pr billet. Og det er ikke en gratis omgang fra befolkningens side.
Folk handler også. For første gang i årevis kan Københavns Lufthavn konstatere et fald i antallet af lokalt afrejsende flypassagerer, hvilket ifølge eksperter kan tilskrives, at befolkningen tænker sig om en ekstra gang og undersøger alternative rejsemuligheder, før de køber billet til flyet. Svigtende efterspørgsel var en af årsagerne til, at Norwegian onsdag valgte at droppe flyvninger til USA og Thailand fra lufthavnene i København og Stockholm.
Så befolkningen er ikke bare parat til at rykke. Den rykker.
(…)
Men politikerne skal også tage deres del af ansvaret. En klimaafgift på flyrejser er ikke en løsning i sig selv. Helt afgørende er det, at den offentlige trafik gøres langt mere attraktiv – både i forhold til pris og komfort. Der er brug for en gennemgribende genopretningsplan for særligt DSB, som i årevis har været skammeligt svigtet og misligholdt.
(…)
Foreløbig har 7 ud af 11 af Folketingets partier erklæret sig som modstandere af klimaafgifter af årsager, der altså hverken flugter med den sunde fornuft eller befolkningens vilje.
Vi har set det igen og igen. Havde det ikke været for det vedvarende folkelige pres og demonstrationerne op til folketingsvalget, ville politikerne ikke i disse dage forhandle om en ny klimalov med målet om at nedbringe nationens samlede CO2-udledning med 70 procent i 2030.
Politikerne gør klogt i igen at lytte til folkets røst. Globalt set står flytrafikken for 2-3 procent af de globale udledninger af CO2, men uden politisk handling forventes det tal at blive fordoblet de kommende 20 år.
At klimaet kræver handling her og nu, blev til overmål understreget denne uge, hvor en ny FN-rapport advarede om katastrofale følger, hvis CO2-udslippet ikke nedbringes.
Vi kommer ikke til at dømme politikerne på deres forkerte forsøg, men på manglende vilje til at forsøge.
Så kære politikere: Lyt nu til befolkningen. Alt andet er helt hen i vejret.cj
Udpluk fra artiklen i avisen:
Inde i Politiken skriver Mette Guldagger og Sune Højrup Bencke bl.a.
Efter rekordår på stribe flyver danskerne nu lidt mindre
Hver tiende dansker siger, at de vil skære ned på flyrejserne. Et flertal efterlyser afgift på flyrejser, men de fleste politiske partier siger nej.
En ting er at sige, at man vil flyve mindre for klimaets skyld. En anden ting er at gøre det.
Men tal fra Københavns Lufthavn tyder på, at i hvert fald lidt flere danskere er begyndt at sætte handling bag deres ord.
Når man zoomer ind og ser på de rene afgange uden transit, vil der i år med en fremskrivning af den resterende del af 2019 være knap 77.000 færre afrejser fra lufthavnen.
Sidste år var der 12.228.924 afgange uden transit. I år vil der med fremskrivningen være 12.152.194 afgange uden transit.
(…)
Flertal vil have flyafgift
Når man spørger danskerne selv, oplyser flere og flere, at de enten har fløjet mindre i år eller vil tage på færre flyrejser næste år.
For eksempel siger 11 procent i en repræsentativ undersøgelse, som Megafon har foretaget for Politiken, at de flyver mindre i år, end de gjorde for et år siden, og ni procent vil flyve mindre næste år. Sidste år var det kun syv procent, der ville ændre flyvaner. Hele fem procent melder ud, at de helt vil droppe at flyve, hvilket nul procent af de adspurgte var klar til i 2018.
Flyafgifter er meget mere populære, end det er selv at skære ned på flyrejserne. Mere end hver anden dansker – 59 procent – synes, at det ville være i orden, hvis der blev lagt en klimaafgift på 250 kroner på flyrejser.