skip to Main Content

Sådan kan flyvning reduceres på en retfærdig måde

Sådan Kan Flyvning Reduceres På En Retfærdig Måde

Pressemeddelelse fra Bevar Jordforbindelsen 3.12. 2019

Stay Grounded Network frigav idag d. 3.12. 2019 rapporten “Degrowth of Aviation – Reducing Air Travel in a Just Way”

I anledning af klimatopmødet COP 25 offentliggør Stay Grounded-netværket en ny rapport om “Degrowth of Aviation”. Det kombinerer en række politiske instrumenter og strategier for at reducere luftfarten på en retfærdig måde.

“Flyvning er den hurtigste måde at stege jorden på, og vi har ikke tid til at håbe på urealistiske teknologiske løsninger for luftfarten – der er ingen vej udenom at reducere luftfarten. Reduktion af luftfarten kan og skal gå sammen med udvikling af attraktive alternativer, så vi kan skabe en acceptabel fremtid for os og vores børn “, siger Magdalena Heuwieser fra Stay Grounded, en af ​​rapportens forfattere.

Med rapporten udfylder Stay Grounded, et globalt netværk med ca. 150 medlemsorganisationer, et vigtigt hul: Mens det har været klart for klimabevægelsen og civilsamfundet, at “grøn vækst” i luftfarten er og vil være en illusion, mangler der indtil videre klare skridt, der kan føre til en effektiv reduktion af de negative miljømæssige og sociale virkninger af luftfart. I juli 2019 under konferencen “Degrowth of Aviation” i Barcelona, ​​drøftede mere end 150 eksperter og civilsamfundsdeltagere forskellige foranstaltninger. Resultaterne af konferencen og yderligere diskussioner har ført til den nu offentliggjorte rapport.

Foranstaltninger til reduktion af luftfarten skal være retfærdige

“Faktum er, at omkring 90% af verdens befolkning aldrig har sat foden i et fly. Så den store andel af luftfartens klimapåvirkning produceres af få velhavende, der flyver rigtig meget. For at opnå klimaretfærdighed er vi derfor nødt til at målrette mod dem, der flyver ofte. De flyver nemlig på bekostning af andre: Beboere der er udsat for støj og partikelforurening fra fly, lokale økosystemer, kommende generationer og dem i det globale syd, der allerede bærer hovedparten af byrderne fra klimakrisen “, siger Gabriela Vega Téllez fra netværket CPOOEM, medlem af den nationale oprindelige folks kongres i Mexico og Stay Grounded netværket.

Ifølge rapporten er foranstaltninger, der tackler luftfarten de der vil:

1. reducere trafikken, men fastholder mobilitet og kulturel udveksling (ved at placere moratorier for lufthavne og flytte flyvninger til jernbane, busser og online konferencer)

2. fjerne luftfartsindustriens urimelige privilegier og magt (ved at fjerne skattefritagelser, subsidier og dominerende lobby-position)

3. målrette restriktioner mod de velhavende, der flyver meget (frequent flyers) mere end dem, der sjældent eller aldrig flyver (ved en frequent flyers afgift eller afgifter knyttet til mængden af flyvning)

4. give en retfærdig overgang for de ansatte i luftfartssektoren til ikke-klimaskadelige transport jobs

5. skaber ikke nye problemer, såsom offsetprojekter i 3. Verden, med helt urealistiske forventninger til biobrændstoffer eller et stigende behov for ikke-eksisterende grøn energi gennem stor efterspørgsel efter syntetisk brændstof. Foranstaltninger bør heller ikke overvurdere effektivitetsforbedringer, hvilket kan føre til en “rekyl-virkning”, der i værste fald medfører endnu flere flyrejser.

“Civilsamfundet tillægger ikke begrebet en “miljøvenlig og CO2 neutral luftfart” megen værdi’. I stedet må vi sige ‘nok-er-nok’ og reduktioner i luftfarten er nødvendige ‘, konkluderer Magdalena Heuwieser. Rapporten vil blive drøftet på civilsamfundstopmødet, der ledsager COP25 i Madrid, og har til formål at udløse flere kampagner og politikker til at tackle luftfarts klimapåvirkning på en retfærdig måde.

Download rapport & orienteringspapir.

Webinar med resume af resultaterne finder sted den 5. december, kl. 17.00 CET, tilmeld dig her https://stay-grounded.org/webinar-degrowth-of-aviation/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bevar jordforbindelsen

Vi er flere, der skriver under dette navn.

Back To Top
X