Aflad og offset bliver stoppet af EU og dansk klimalov
Hvis der er noget, der er lovende i lovgivernes politik lige nu, så er det afvisningen af at snyde med “handel med udledninger”.
Der har været ved at opstå en særlig forretning, som tog imod almisser fra fx flyrejsende med ondt i klima-samvittigheden, og investerede i tvivlsomme projekter ude i verden, der skulle opsamle CO2 eller reducere CO2-udledninger.
Som det fremgår flere steder på denne hjemmeside, så er det en meget tvivlsom affære, som i sidste ende har haft til formål at lade fx flyvningen fortsætte uantastet, fordi man så havde “klimakompenseret” i udlandet.
DETTE BLIVER STOPPET! EU Kommissionen fremlagde dette internt i marts 2019, og det er publiceret med en del forsinkelse nu her sidst i 2019. Også den politiske aftale til en dansk klimalov siger på s. 8, at “reduktionerne skal ske på dansk grund”. Så principperne er nu på plads: Der er ikke noget, der hedder kompensationer, der er noget der hedder reduktioner!
Læs omtalen af EU-politikken hos Transport & Environment
Og alligevel vil dette helt sikkert være et felt, der vil blive bøjet og fortolket fremover. Alene det faktum at EU-landene fortsat vil operere internt med et emissions handels system (ETS) i stedet for det mere naturlige, nemlig en direkte karbon-afgift, giver anledning til uklarheder.
Dertil kommer at de helt store planer – også i FN regi – inkluderer CO2-opsamling. Sådanne teknologier må hilses velkomne, men IKKE som erstatning for direkte reduktioner af udledninger af klimagasser, og må ALDRIG blive sovepuder og undskyldninger for ikke at handle NU!