skip to Main Content

Brug chancen: Omlæg luftfarten nu!

Brug Chancen: Omlæg Luftfarten Nu!

Der er ikke noget der er så skidt, at det ikke også er godt for noget. Sådan kan man i al fald sige om luftfartens krise lige nu. Klimaminister Dan Jørgensen siger ude i verden at støtte til økonomien i skyggen af Corona ikke skal “investeres i gammel teknologi og gamle energi- og infrastrukturløsninger”. I stedet skal man “bruge den her krise som mulighed for at få foretaget nogle af de grønne investeringer, der er behov for.”

Herhjemme har tidligere klimakommissær Connie Hedegaard, tidligere DONG-chef Anders Eldrup, tidligere overvismand Peter Birch Sørensen samt Peter Ibsen, direktør for den grønne tænketank Concito, argumenteret for at gøre coronahjælpepakker betinget af et klimaperspektiv.

»Stil grønne modkrav til alle væsentlige hjælpeindsatser, som potentielt fører til øgede drivhusgasudledninger,« skriver de fire i et fælles notat.

Bevar Jordforbindelsen støtter i den grad disse synspunkter! Vores deltagelse i en verdensomspændende kampagne mod at bruge Corona-hjælpepakker uden betingelser for luftfarten møder således forståelse, eller er i tråd med hvad klima- og miljøbevægelsen mener. Læs fx Information fra 29.4. der bla citerer Andrew Murphy fra NGO’en Transport & Environment for at sige: »Det er på tide at sikre, at luftfarten gennemfører en grøn omstilling ved at gøre hjælpen betinget af afgifter og grønnere brændstoffer, som kan vende sektorens hastigt stigende udledninger.« Læs Jørgen Steen Nielsens artikel hér (bag betalingsmur).

Også 29.4. skriver Politiken på lederplads:

“Nu er coronakrisen her, og så er det afgørende at få det bedst mulige ud af den. Det kræver nytænkning, visioner og politisk mod, og det er det er i den grad nu tid til at give fuld gas på den grønne omstilling. ​

Moderniser tognettet, invester i nattog, og opgrader massivt i den kollektive transport. Opstil ladestandere til elbiler overalt i landet, og ryk videre med planerne om oprettelse af en grøn energiø. Prøv heller for meget end for lidt. Gør alt for at sikre, at København også i en verden med mindre flytrafik forbliver et internationalt knudepunkt.

Det vil skabe arbejde, det vil skabe håb, og det vil skabe et bedre og mere bæredygtigt dansk samfund og erhvervsliv på den anden side af coronakrisen.” Læs videre i Politiken hér (også betalingsmur).

Magnus Bredsdorff skriver et andet sted i Politiken:

“Hidtil er det lykkedes luftfarten at undgå så godt som alle krav til at nedbringe sit klimaaftryk. Selv hvad afgifter angår, har luftfarten fløjet på frihjul, særligt i Danmark. Vi har hverken skat på billetter eller på brændstoffet. Ikke engang moms betaler branchen. Først i 2027 bliver et system med kvoter til at kompensere for udslippet obligatorisk i hele verden. I dag gælder det kun flyvninger internt i EU.

Netop flyindustrien har derfor været under årelang beskydning fra miljøbevægelsen, men indtil nu har miljøforkæmperne holdt lav profil under krisen. Det er som bekendt heller ikke pænt at slå på nogen, der allerede ligger ned i en grad, som tilfældet er med flybranchen, der fra den ene uge til den anden fik fejet hele sit eksistensgrundlag væk.” Læs videre hér (også betalingsmur).

Bevar Jordforbindelsen har ikke holdt lav profil. Vi mener at det er NU vi skal igang med at indføre CO2e-skat på flyvning, gerne før andre sektorer. Gerne i samarbejde med andre lande, men om nødvendigt til en start blandt de lande, der er parate til at handle nu.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bevar jordforbindelsen

Vi er flere, der skriver under dette navn.

Back To Top
X