Danmark er klima-ly for flyselskaber
Midt i sommerferien, mens de flyrejsende stod i kø i Københavns Lufthavn, havde Deadline på DR2 et tema om emnet flyrejser og klimaet. Der forventes en rekord i Kastrup, idet 30 mill. rejsende forventes at benytte lufthavnen i 2018.
Jacob Pedersen fra Sydbank henviser til Norvegian, der i vinterplanen øger antallet af afgange fra CPH på 12 ruter med henvisning til nabolandenes passagerafgifter. Også relativt små afgifter har betydning for hvor der flyves. Passagervæksten er højere end længe, og skal den stoppes, så afgifterne sandsynligvis øges meget. Med en mere lige konkurrence mellem andre transportformer, fx ved brændstofafgifter, vil få betydning siger analytikeren.
Brian Vad Mathiesen, AAU konstaterer at fly er noget af det mest in-effektive vi overhovedet kan transportere os med. Afgifter på brændstof ville være mere intelligent, og en kombination være oplagt både som brændstofafgifter og afgangsafgifter. Og så skal de helst indføres internationalt. Forskeren konstaterer at det er absurd, at der ikke er mere regulering på dette område. Vi tør ikke at pille ved transportsektoren. Her er vi et u-land.
Den efterfølgende debat mellem Josephine Fock (Alternativet) og Joachim B. Olsen (Liberal Alliance) er meget typisk for den debat, der føres i denne tid om emnet.