Danmark har fået en ny flyafgift – men den er for lav

Sådan indleder dagbladet Information sin leder d. 8.1. 2025 skrevet af Otto Lerche Kristiansen og fortsætter:
Danmark omtales ofte som et foregangsland.
Men når det handler om afgifter på flyrejser, har vi i mange år været et af de eneste lande i Europa uden en afgift og dermed været langt bagud. I Sverige har man en afgift på 46 kroner for korte rejser og 305 kroner for lange rejser, i Tyskland er afgiften henholdsvis 95 kroner og 433 kroner, mens den i Storbritanien er 115 kroner og 741 kroner på de lange rejser.
På den måde har Danmark i flere år befundet sig helt bagerst og kan ifølge eksperter have trukket omstillingen af luftfarten i den forkerte retning i Europa: mod flere passagerer og længere rejser.
Vi er endda blevet omtalt som et »skattely« for fly-trafik.
(…)
Så hvor høj burde flyafgiften være?
Et sted mellem 150 kroner og 350 kroner ville ifølge den grønne tænketank Concito være et rimeligt niveau, men det vil stadig kun afspejle omkostningerne for klimaet og ikke for eksempel lokal miljøbelastning.
Der er brug for et afgiftsniveau, som afspejler de egentlige omkostninger og et foregangsland, som ikke befinder sig i midten af feltet. Men lige på dette punkt kunne aftalen faktisk ikke være bedre. Den giver nemlig mulighed for at genforhandle og hæve satsen allerede i 2027.