skip to Main Content

Aflad for flyrejser hjælper ikke

Aflad For Flyrejser Hjælper Ikke

Af og til tilbydes flyrejsende at betale noget oveni billetprisen, som skal angiveligt skal kompensere for flyrejsens CO2-udledninger.
Men det virker bare ikke, og er skabt til at fastholde flyvningen.

Problemerne er typisk at pengene bruges til projekter, der enten ikke virker efter hensigten eller ikke virker på lang sigt. Eller at projekterne ville være gennemført alligevel. Begrebet hedder Off-set og har været i brug i lang tid – uden nævneværdige positive følger. Hvis den internationale luftfartsorganisation ICAO får lov, så skal disse programmer fortsætte, og EU skal holde fingrene væk. Flyindustrien skal fra 2023 frivilligt indføre ordninger, der sikrer grøn flyvning…

Berlingske har en udmærket behandling af problemstillingen

Østrigske Finance & Trade Watch har også en god behandling af Off-set og biofuel til flyene (engelsk)

Hvad er så status for ICAO’s arbejde med sit CORSIA projekt?

Der er i skrivende stund møde i Montreal (29.10.-16.11. 2018), hvor man skal tage stilling til CORSIA. Netop til denne politik har Financial Times lavet en udmærket omtale på baggrund af en rapport fra kritiske ngo Transport & Environment. Bevar Jordforbindelsen (og også Rådet for Bæredygtig Trafik) har underskrevet et åbent brev op til ICAO’s møde, se brevet her.

Hvis man vil se nærmere, hvad EU har gået med til, så skal man nok se her, hvor du vil opdage, at EU foreløbig HAR lagt sit æg i CORSIA-kurven, men at EU forbeholder sig ret til at vurdere situationen. Det er denne ret, vi skal bearbejde politisk, så EU tager selvstændige initiativer, og hermed presser ICAO og så EU påbegynder det nødvendige arbejde med bindende reguleringer (og afgifter) langt før end CORSIA lægger op til.

This Post Has One Comment
  1. Tak for bloggen.

    Jeg så gerne en uddybende artikel om selvstændige offset projekter med “Gold Standard” offsertting certifikatet. Og en kritik heraf, da disse projekterståer stærkere end flyindustriens egne greenwashing projekter.

    Personligt har jeg brugt (1) til at offsette rejser i nogle år, som er certificeret af (2)

    Jeg er enige med jer i, at de offset tilbud som flyindustrien selv tilbyder er inneffektive og med forkerte incitamenter. se fx (3)

    1) https://www.myclimate.org/
    2)https://www.myclimate.org/information/faq/faq-detail/detail/News/which-standards-do-the-myclimate-climate-protection-projects-meet/
    Og
    https://www.goldstandard.org/
    3)https://www.information.dk/udland/2019/02/flyrejsens-klimaeffekt-faa-oeje-paa?lst_cntrb

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bevar jordforbindelsen

Vi er flere, der skriver under dette navn.

Back To Top