Brugt madolie i tanken
80 % af Europas ‘brugte’ madolie nu importeret, hvilket giver anledning til bekymring over svindel påpeger undersøgelse fra Transport & Environment.
Analyse af seneste biobrændstofdata viser en bekymrende stigning i tvivlsom import af brugt madolie, da flyselskaber i stigende grad promoverer biobrændstoffer som løsning til renere flyvning.
Europa importerer i øjeblikket fire femtedele (80 %) af den brugte madolie, som det bruger som brændstof til biler, lastbiler og fly, viser den ny analyse af seneste biobrændstofdata. Langt størstedelen (60%) af denne import kommer fra Kina. Med den globale luftfartsindustri, der presser på for brugt madolie som en nøgleingrediens i bæredygtigt flybrændstof (SAF), opfordrer T&E til større gennemsigtighed for at undgå, at brugt madolie (UCO) bliver en bagdør for palmeolie.
Europas forbrug af brugt madolie blev mere end fordoblet mellem 2015 og 2022, hvor det meste gik i kontinentets biler og lastbiler i form af biodiesel. Men med lokale UCO-forsyninger begrænset af både lokale myndigheders kapacitet til at indsamle det, og hvor meget brugt madolie, europæere kan producere, er kontinentet nu overvældende afhængig af import til sin forsyning. Dette ser ud til at vokse, efterhånden som flyselskaber presser på for mere UCO som en nøgleingrediens i SAF. Sidste måned lancerede Virgin Atlantic ‘verdens første 100 % SAF transatlantiske flyvning’.
Brugt madolie bliver solgt til højere priser end ny olie (jomfruelig). Den store efterspørgsel efter UCO har øget risikoen for svindel, hvor jomfruolier som palmeolie mistænkes for at være fejlmærket som “brugt” for at drage fordel af den oppustede værdi af angiveligt grønne brændstoffer. Flere lande, herunder Tyskland og Irland, er i gang med deres egne officielle undersøgelser af svindelrisici. Europa-Kommissionen lovede også at undersøge svigagtig indonesisk biodiesel, der potentielt kan finde vej gennem Kina og England for at omgå afgifter og restriktioner.