Grønne brændstoffer til luftfarten har lange udsigter
Foto-kollage fra Transport&Environment viser drømmen om e-fuels til den tunge transport.
I oktober 2019 var dansk luftfart oppe at flyve på en grøn boble. Dengang præsenterede en række aktører planer for grønne brændstoffer, som både skulle blive hurtigt tilgængelige og billigere end forventet. Den optimisme har siden ført til en statsminister, der har lovet en grøn indenrigsrute (Aalborg?) i 2025 og alle danske indenrigsfly grønne i 2030. I slipstriben herfra har politikerne kunne se bort fra sektorens voksende klimaproblemer og har fx givet grønt lys til udbygning af Københavns Lufthavn. Men som frygtet var det ønsketænkning og boblen er bristet.
Problemerne er mange. Der er for lidt grøn strøm fra danske vindmøller, og udbygningen heraf er sat i stå. Procesteknologien til PowerToX (syntetisk brændstof til bla fly, e-fuels) er ikke helt klar alligevel. Den brint, man en dag vil lave med elektrolyse skal måske til Tyskland og ikke til danske PowerToX anlæg?
Samtidig er andre muligheder for bæredygtige flybrændstoffer (SAF) ikke tilgængelige i det rette omfang. Alle efterspørger brugt fritureolie (UCO), og så mange pommes frittes bruges der ikke. Så den efterspørgsel fra luftfarten som EU’s iblandingskrav og Mette Frederiksens løfter giver efter disse produkter, kommer som ventet til at betyde import af tvivlsomme produkter fra Asien baseret på palmeolie og rydning af regnskov.
Bevar Jordforbindelsen holdt en høring på Christiansborg d. 1.12. 2021, der forsøgte at give et mere realistisk billede af luftfartens problemer. Dels at de atmosfæriske skader ved afbrænding af kulstofbaserede brændstoffer også gælder for PowerToX, dels at produktionskapaciteten af PowerToX ikke mindst var truet af al for langsom udbygning af dansk vedvarende energi.
>> Se Ingeniørens forsidehistorie om netop dette (23.2. 2024)