Uanset hvad, så kan man ikke flyve bæredygtigt nu – det måtte KLM også sande
Ved en hollandsk domstol er det hollandske flyselskab KLM fundet skyldig i vildledende markedsføring. Efter at klimaorganisationen ”Fossilfrit Holland” havde anlagt en retssag fastslog den hollandske domstol, at KLM’s reklamekampagne gav en alt for positiv fremstilling af selskabets indsats.
I Politikens artikel om sagen lyder konklusionen: ”I sidste uge faldt dommen så ved en hollandsk domstol: KLM har med sine annoncer malet et »alt for rosenrødt billede« af sit arbejde med at minimere CO2-udledningen ved at bruge mere biobrændstof samt plante træer.
»En række annoncer fra KLM har tidligere været misvisende og derfor ulovlige«, lyder opsummeringen af dommen, som desuden tilføjede, at nogle af flyselskabets påstande om bæredygtighed var for vage, ligesom de var vildledende:
»Disse tiltag minimerer kun miljøpåvirkningerne marginalt og giver et forkert indtryk af, at det er bæredygtigt at flyve med KLM«, lød det i dommen.”
KLM fik kritik for ikke tydeligt at forklare, hvordan flyvning med selskabet bidrog til miljømæssige fordele, og for at præsentere foranstaltninger som bæredygtige flybrændstoffer og træplantning som mere effektive, end de faktisk er til at reducere miljøpåvirkningen.
Fossilfrit Holland har fejret afgørelsen som en sejr i kampen mod greenwashing. Talspersonen Hiske Arts understreger, at virksomheder ikke kan hævde at bekæmpe klimaforandringer, mens de reelt forværrer krisen. Dommen er en advarsel til andre tungt forurenende industrier og virksomheder, der forsøger at fremstå som miljømæssigt ansvarlige uden klare planer om at nå bæredygtighedsmål.
Selvom retssagen endte med en sejr, påpeger andre kampagnefolk, at bekæmpelsen af greenwashing stadig er udfordrende. Rosanne Rootert, en kampagnemedarbejder hos Reclame Fossielvrij (Fossilfrie reklamer), bemærkede, at det at håndtere vildledende kampagner er ofte som kattens leg med musen. I organisationen foreslår de derfor at indføre et forbud mod reklamer for fossile brændstoffer, ligesom begrænsninger for tobaksreklamer, kunne være en effektiv måde at bekæmpe greenwashing fra virksomheder i sektorer som luftfart.
KLM var tilfredse med, at retten tillod dem at fortsætte kommunikationen med kunder og partnere om deres bæredygtighedsbestræbelser. Marjan Rozemeijer, talspersonen for KLM, understregede vigtigheden af gennemsigtig og ærlig kommunikation om selskabets tilgang til bæredygtighed.
I Danmark kan man også blive dømt for vildledende markedsføring, hvor den danske markedsføringslovgivning (paragraf 5, 6 og 13) har lignende bestemmelser, der forbyder vildledende markedsføring og kræver dokumentation af påstande ifølge Forbrugerombudsmandens vejledning.
Retssagen sender en klar besked om, at virksomheder skal være transparente og ærlige i deres miljømæssige påstande, og den understreger behovet for at holde virksomheder ansvarlige for deres miljøpåvirkning.
Du kan læse artiklerne om sagen her:
>> I Politiken
>> I The Guardian (på engelsk)