Europæerne er parate til at forbyde kortdistanceflyvning
75 % af europæerne fløj kun en gang om året eller mindre (inden udbruddet af COVID19) og 58% vil have støtte til flyselskaber fulgt op af krav om mindre klimabelastning, viser ny undersøgelse.
Overforbrug skaber superudledere
Indenrigsfly og flyvning indenfor EU udgør mere end 60% af flyvning i EU-landene. Men den er skævt fordelt. Mens 75% flyver en gang om året eller mindre, flyver 2% mindst en gang hver 14. dag. Som britiske Guardian for nylig har beskrevet, så står 1% af jordens befolkning for 50% af den globale klimapåvirkning fra fly. De udgør luftfartens superudledere.
Vil ofre indenrigsflyvningen til fordel for toget
65% af EU-borgerne støtter bemærkelsesværdigt nok et forbud mod flyvning for at bekæmpe klimaændringer, når rejsemålet kan nås med tog indenfor 12 timer. Det viser undersøgelsen foretaget af Eupinions, der har målt europæernes holdning til EU’s indsats for at bekæmpe klimaændringer. Hele 71% mener ikke EU gør nok og 2 ud 3 er villige til at indskrænke brugen af indenrigsfly og fly indenfor EU.
Ødelægger klimaet med korte fly ture
Take off presser dig helt tilbage i sædet, når jetmotorerne med stor power brænder benzin af på fuldt blus. Netop det gør kortflyvning mere klimaskadelig end langdistanceflyvning, når man måler pr. kilometer. Lange fly ture i stor højde er ellers kendt for at øge drivhuseffekten, særligt pga. af kondensskyer og andre udledninger, der skal tillægges CO2 udslippet. Samlet svarer det til udledning af 194 gram CO2 pr km, men bliver overgået af kortdistanceflyvning med 254 gram CO2 pr. km. Se hele sammenligningen på BBC’s hjemmeside.
>> Læs mere om klimaskade ved flyvning
No go for støtte til korte fly ture
I den europæiske befolkning er der en udbredt skepsis mod at give flyindustrien en statslig blankocheck. Hver femte udelukker at nationale flyselskab overhovedet skal have støtte. Og 58% mener ifølge undersøgelsen, at statsstøtte skal være betinget af, at ineffektive fly bliver skrottet og nationale selskaber begrænser kortdistanceflyruter.
Og selv blandt de flypassagerer der flyver mest – mindst en gang hver 14. dag – støtter 74 % meget overraskende et forbud mod korte flyveture.
Bevar Jordforbindelsen vil udfase indenrigsfly
”Det er meget opsigtsvækkende, at befolkningen i Europa er klar til at begrænse flyvning, selvom rejsetiden stiger. Jeg tror det skyldes, at 3 ud af 4 flyver meget lidt. De har fokus på den daglige transport. Med de omfattende støttepakker til luftfarten tilgodeser politikerne en snæver befolkningsgruppes overforbrug til skade for klimaet. I Danmark støtter vi udfasning af indenrigsflyvningen i takt med at togdriften elektrificeres og forbedres. Og vi ser frem til at nattog igen bliver et reelt alternativ på længere rejser, når de første afgange starter fra februar 2021”, fortæller Poul Kattler, Bevar Jordforbindelsen.
Kilder
Eupinion
Eupinions undersøgelse om europæerne og kampen mod klimaændringerne er foretaget i marts 2020 med mere end 12.000 deltagere i EU-landene inklusive Storbritannien. Eupinion er stiftet af Bertelsmann Stiftung og er en uafhængig platform for analyse af den europæiske opinion.
>> Læs selv Eupinions undersøgelse
>> BBC om klimaforandringer – skal du tage fly, bil eller toget?