Flyselskaber skal reducere emissioner i stedet for “kompensationer”, siger eksperter
Klimabevægelsen advarer mod mangelfuldt off-set system, der producerer klimakreditter uden klimagevinst.
Flyselskaber bør fokusere på at reducere emissioner fra flyvninger i stedet for at etablere såkaldte modregninger af det kulstof mv. de udleder i atmosfæren. Det har eksperter og miljøkampagner længe advaret imod.
British Airways og easyJet er blandt flere førende luftfartsselskaber, der bruger kulstofkompensationer til at postulere ”kulstofneutral flyvning” og netto nul-løfter ved at købe kreditter på vegne af passagerer eller tilbyde kunder mulighed for at købe dem, når de bestiller billetter.
Tirsdag fandt en undersøgelse foretaget af Guardian og Unearthed, Greenpeaces efterforskningsafdeling inden for skovplantnings industrien, der blev brugt af luftfartsselskaber, at programmerne er behæftet med et betydeligt troværdighedsproblem, og eksperter slog alarm og konstaterede, at systemet er mangelfuldt og kan producere kreditter uden klimafordele.
Miljøfolk sagde, at luftfartsindustrien i stedet skal fokusere på at reducere emissioner fra luftfarten, og at brugen af off-set forskyder fokus fra de stigende udledninger fra flyvninger. Som svar på undersøgelsen sagde flere førende luftfartsselskaber, at brugen af off-set var en midlertidig foranstaltning, mens nye teknologier blev udviklet. (…)
”Næsten alle andre sektorer er nu på vej til at nedbringe emissioner, og luftfarten har et reelt problem. En af farerne ved modregning er, at det risikerer at skabe et indtryk af, at luftfartsselskaber tager affære i denne sag. ” udtaler Cait Hewitt, deputy director for den engelske NGO Aviation Environment Federation.
>> Læs videre i The Guardian (på engelsk)