Lettere sagt end gjort
Efter at statsminister Mette Frederiksen i sin nytårstale præsenterede ambitioner for grøn indenrigsflyvning har der i pressen være analyser af, hvad chancerne egentlig er for dette.
Statsministeren sagde: Mindst en indenrigsrute i 2025 flyver grønt (“ja, jeg tror det”), i 2030 er hele indenrigsflyvningen grøn.
Grønne fly er alene brændstof til regeringens klima-røgslør, skriver Ingeniøren på lederplads d. 7.1. Lederen er suppleret af en glimrende podcast. En af pointerne er, at der slet ikke findes nogle muligheder for 100% at erstatte fossilt flybrændstof med bæredygtige brændstoffer (SAF). Flymotorer kan ikke stilles om mere end maks. 50% iblanding, for det fossile brændsels indhold af såkaldte aromastoffer virker som smøring og forsegling i flymotorerne, egenskaber som mere rene brændstoffer ikke har. Det er bla også aromastofferne, i form af sod efter afbrændingen, der skaber ekstra klimapåvirkning i atmosfæren. Men de bliver nok ikke så lette at få has med.
>> Læs lederen
I Hobro arbejder man på brændstoffet, der kan gøre regeringens planer om grøn luftfart til virkelighed, skriver Information i “Moderne tider” d. 8.1. I den lange artikel er journalisten i Hobro og besøger et brintanlæg. Skal dansk luftfart (både indenrigs- og udenrigs) flyve på elektrofuel / Power to X, så vil alene elektrolysen (udskilning af brint fra vand) stå for forbrug af grøn strøm, der svarer til 10 mio. husstandes elforbrug. Dertil kommer om flyindustrien er parat til at betale merprisen for de nye brændstoffer. Vi kommer næppe uden meget høje afgifter på fossilt brændstof, påpeger erhvervsmanden i Hobro.
>> Se artiklen, se også lederen i Information 11.1.
Grøn indenrigsflyvning gør måske mere klimaskade end gavn, skriver CSR.dk d. 5.1. Det mediet peger på, er at Power to X er baseret på meget store mængder strøm. ”Det ville være helt galt at forestille sig, at man, fordi den grønne strøm går til at flyve fra København til Ålborg, bliver nødt til at trække fossil energi ind i den danske strømproduktion igen,” siger Henrik Gudmundsson fra Concito.
Det lyder ellers så dejligt, det med PtX. Hvis der er nok af det, så kan vi fortsat flyve som vi vil, sejle varer rundt i hele verden, tage på cruise-ferier, bygge løs i stål og cement osv. Hvis køer kunne spise det, var hverdagsbøffen også reddet!
>> Se artiklen
Statsministerens drøm om grøn (indenrigs)luftfart er realistisk, skrev Politiken d. 2.1. Avisen var ude og spørge en række aktører, og bla. siger SAS: »Skal det være passagererne, der skal betale, eller skal det støttes af staten? Vi må ikke glemme, at flybranchen befinder sig i en ekstrem krise lige nu«, siger Alexandra Lindgren Kaoukji. Industrien synes altså ikke, at de og passagererne skal betale for statsministerens udspil.
>> Se artiklen