Tale ved Klimaministeriet
Klimapåmindelsen d. 22.10. 2020
Lagde I mærke til den blå himmel i foråret? Indrømmet vejret var flot under den første corona nedlukning af Danmark, men der var ikke grimme flystriber oppe på den blå himmel.
Det var svært dengang i al offentlighed at fryde sig over flyene, der stod stille, for man sparkede vel ikke på de, der i forvejen lå ned?
I foråret var der også stille veje. Fred og ro. Og byerne var ikke fyldt med biler.
Sådan indledte Poul Kattler fra Bevar Jordforbindelsen sin tale foran Klimaministeriet denne torsdag morgen. Og fortsatte:
Flyvningen kommer næppe igen så hurtigt som bilerne. Dels er der jo rejserestriktionerne. Dels er der frygten for at strande et sted langt væk med et dårligt sundhedssystem og måske med svært ved at komme hjem.
Tankevækkende er det, at transportmidler gennem tiderne har ført epidemierne med sig, lige fra kamelkaravanen på Silkevejen til jernbanerne i 1800-tallet og nu altdominerende med fly: Epidemier bliver i dag hurtigt til pandemier takket være flyvningen.
Nu tør jeg godt sige det ligeud: Vi skal ikke tilbage i flyene. Det er nu at corona-krisen skal hjælpe klimakrisen. Vi skal ikke op i flyene fordi flyvningen tegner sig for 5% af den globale klimaskade og var i stor vækst inden corona. Flyene er klimaskadelige, fordi:
- Hver kilometer i flyet skader klimaet mere end 30 gange som hvis du tog toget
- Og fordi vi tager langt væk med flyene. Regnestykket er: Mange kilometer gange mange gram CO2.
Der er så meget transport, der er overflødig. Heldigvis er det international transportpolitik at sige:
- Undlad transport
- Skift transportmiddel
- Iværksæt tekniske forbedringer
Og vel og mærke i den rækkefølge. Men politikerne lytter i den grad ikke. Økonomerne som regel heller ikke. Samfundsøkonomiske beregninger herinde bag muren gør al transport til en økonomisk gevinst. Det er absurd at det tæller på økonomiens plusside at køre en lang vej ned til grænsehandel. Det er også et plus for økonomien at anlægge en motorvej langs S-toget til Frederikssund – selvom bilisterne lige så godt kunne tage S-toget og endda lave noget fornuftigt, mens de sidder i toget.
Det er nu vi skal have fossile biler væk, det er nu vi skal have flyvningen reduceret væsentligt.
Og vi kommer ikke uden om dét der batter: nemlig afgifter. Allerbedst en høj og ensartet CO2 beskatning, som 1.500 kr, som Klimarådet har anbefalet.
Det skal være forureneren, der betaler – for det virker: Høj pris reducerer lysten til at bruge det dyre og klimaskadelige produkt.
En høj CO2 pris i transportsektoren er også et incitament til at skifte til tog og bus og til at udvikle tekniske forbedringer. Det er faktisk så simpelt.
Altinget havde for en måned siden et indlæg fra 69 grønne iværksættere, der skreg på afgifter. De tunge drenge i erhvervslivet vil også have høje CO2 afgifter.
Hvordan skal de højt besungne syntetiske og flydende brændsler kaldet Power2X komme på markedet til flyene, hvis de skal konkurrere med literpriser som 2-3 kroner, som SAS i dag betaler for prima flybenzin ude i lufthavnen?
Med 1.500 kr i CO2-afgift, så vil flybilletterne formentlig blive 2-3 gange så dyre som de er nu. Det var et sted at starte, for klimaet kan ikke vente på tvivlsomme tekniske fix i 2040 eller 2050.
I skal ruste jer. Ligesom med landbruget så vil transporten sno sig og sikkert få held til at bremse klimaambitionerne. Både bil- og fly-lobbyen er magtfulde – ekstremt magtfulde – og vil søge at smykke sig med grønne gevandter og snyde med tallene.
Socialdemokratiet tøver at indse at der skal indføres flyafgifter. Dan Jørgensen har rejst land og rige rundt og gjort sig munter med hans udlægning af hvad flyafgifter betyder. Se eller gense DR.tv’s detektor fra tre uger siden. Socialdemokratiet frygter sine vælgere; men jeg tror vælgerne er langt længere fremme end top-socialdemokraterne går rundt og tror.
Transportens klimahandlingsplan med Dan Jørgensen i spidsen vil formentlig blive en fiasko. Uden indgreb mod fossile biler; uden flyafgifter. Selv støttepartierne tøver og tør ikke foreslå flyafgifter før end flyvningen er tilbage på 70% af det gamle niveau. Men det er da nu, vi skal slå til, tænker jeg.
Måske skal vi kigge til Bruxelles for at se opmuntringer. EU Kommissionen vil i næste måned formentlig præsentere en klimahandlingsplan, der inkluderer afgifter på fly. Måske et mix af moms og brændstofafgifter. Med virkning fra 2022/23. Men sikkert for lidt, for langsomt og måske heller ikke for flyvninger ud og ind af EU.
Må jeg ikke slutte i det optimistiske hjørne? Det ser ud til at de europæiske jernbaner går mod bedre tider.
The Green Deal vil støtte investeringer i jernbaner, ikke bare i skinner og beton, men også i ting, der kan få flere tog ud at køre.
Den Europæiske Investeringsbank vil formentlig få besked på at investere i splinternye togvogne, der kan køre om natten, mens folk sover i en seng.
Udover at lade være med at rejse så meget, så er nattogene i Europa det bedste våben mod flyene. Vi kan fredag d. 5. februar 2021 ude i Høje Taastrup byde det første nattog velkommen, og ønske de rejsende skiturister en god tur – hvis der er noget der hedder skiturisme til den tid.
Og der vil heldigvis komme flere nattog til Danmark i 2021 og 2022. Det skyldes ikke mindst et tålmodigt og vedvarende pres fra sådan nogle som jer og mig, der ikke har givet op. Nu er nattog lige ved at blive en kæledægge for politikerne.
Men nu skal politikerne overbevises om at nattog kan batte noget: Hvor mange procent flyvninger kan erstattes af tog i 2030 og kan alle inter-Europæiske fly være stoppet i 2050? Det kunne jeg sagtens tro.
Tak for ordet.