skip to Main Content

Demonstration mod lufthavnsudvidelsen

Demonstration Mod Lufthavnsudvidelsen

Foto her ovenfor: Bjørn Tving Stauning

Video, som 0-tv på Kanal Hovedstaden venligst har stillet til rådighed

>> Se en masse klip fra begivenheder landet rundt denne lørdag, hvor der blev sat fokus på klima- og naturskadelige infrastrukturprojekter

>> Se en række fotos fra demonstrationen på vej til Københavns Lufthavn

Se demonstrationen på ruten og vores glimrende konferencier Nicholas i fuld udblæsning i denne video. Vi havde foran Københavns Lufthavn stor glæde af flere bidrag: fællessange, tale af Nikoline Borgermann, Scientist Rebellion, musikalsk indslag fra Rapduoen MC Dommedag & Klimahystaden, se dem på video her.

Og så holdt Poul Kattler, forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik og bestyrelsesmedlem i Bevar Jordforbindelsen også tale. I stedet for at læse talen, så se den på video her.

Mandag d. 15.5. bragte Dagbladet Information en artikel fra demonstrationen. Politiken havde ligeledes en fotograf med i demonstrationen, se nederst i reportagen fra 23.5. Se skilte og bannere her.

Talen var denne:

Når vi plejer at gå på gaden og demonstrere for klima og miljø, står vi sjældent direkte face to face med medborgere eller politikere, der bliver taget på åben gade med bukserne nede og viser herlighederne frem. Det er anderledes hér hvor vi står.

Lige bag os ser vi en masse stressede, men også forventningsfulde mennesker med kufferter, der skal ud og flyve. Måske er forsinkelserne på grund af mangel på flyveledere endda ikke så slemme.

De er næppe klimafornægtere hele bundtet. Det er ganske almindelige danskere, der har vænnet sig til at kunne flyve langt væk, fordi priserne er faldet og velstanden i Danmark er steget. Hver af disse flyrejsende skal i gennemsnit 2.186 km væk. Ja, du hørte rigtigt.

I praksis er mange af disse ture umulige i tog eller bus eller med bil. Som velstående danskere har de flyrejsende gennem nogle årtier vænnet sig til at kunne rejse jorden rundt og opleve seværdigheder, møde venner og familie, som ellers var umuligt.

Tilsyneladende er det et win-win. Vi får oplevelserne, dem derude får jobs og så videre. Men det sker på klimaets bekostning. Klimaet er den ubekendte i ligningen. Den fraværende fra rummet. Luftfarten er international i sin natur, og har kunnet vækste uden at blive pålagt brændstofafgifter som alle andre i transportsektoren og andre steder. Det er klimapolitisk et absurd show. Og luftfarten kan ikke fremvise en plan, der viser at flyvning kan blive grøn, og på slet ingen måde før 2050.

Kig jer omkring. Med den store opbakning fra det grønne, danske NGO-miljø – og tak for det – kunne man selv på denne solbeskinnede lørdag eftermiddag godt have forventet en større demonstration. Men sagen her er lidt op af bakke. For at påvirke folks transportvaner er lidt ligesom at blande sig i andre forældres børneopdragelse. Det er et meget personligt anliggende. Og ingen af os har lyst til at blive bebrejdet at være et klima-svin. Vi kan derimod alle lide at være globale i tankesæt og i praksis. Men det kan bare ikke blive ved på samme facon.

Politikerne har haft kikkerten for det blinde øje – de har ladet stå til. Ved IKKE at beskatte luftfarten, har de stimuleret flyvning samtidig med at skatteyderne har betalt. Tilmed kommer SAS regelmæssigt med hatten i hånden for at bede om skattekroner i milliardklassen til at dække underskud. Tudetosset, hvis I spørger mig!

Når politikerne ikke tager action på sagen, og straks lægger massive klimaafgifter på flyvningen, må den enkelte tænke, at det er legitimt og i orden at flyve, trods klimaudfordringerne. Politikerne på deres side spiller bolden rundt i manegen: Danske politikere mener ansvaret ligger i EU. EU-politikerne mener, at problemet skal løses i fællesskab på verdensplan. Det er et politisk og personligt blame game med en stor indsats.

Forandringer må komme, centralt fra og for den enkelte.

Vi danske skal på afvænning. Nogen skal spise mindre kød. Nogen skal købe færre forbrugsvarer og smide færre ud. Og så er vi mange, der skal reducere brug af flyvning. Alle disse nødvendige omstillinger er dele af en retfærdig klimapolitik. Og selvfølgelig kan vi omstille os til en klimavenlig fremtid.

Smutture til en svømmepøl i Dubai må udgå. Kædebutikker i London er altså ikke mere spændende end de samme i København. Det danske vejr har vi kunnet overleve siden Neandertalerne opgav ævret i sidste istid. Og hvad er der galt med at tage toget til Europa? Når freden lægger sig østpå, så kan skinnerne trække os langt ind i Asien. Og skibe på grønne brændstoffer kan sejle os over Atlanten. Det er ikke en dyster fremtidsvision.

Måske bliver verden et lidt langsommere sted fremover. Men er der noget galt med det?

Kære venner, kig jer omkring. Alle os er parate til at se fremtiden i møde. Vi er ikke ekstremister. Det er den fossile industri og luftfartens pengemænd, der er ekstremister. Og politikerne, der stikker halen mellem benene.

Hvad er så egentlig status for lufthavnsudbygningen? 

Lovforslaget, der vil give lufthavnen ubegrænset ret til at udbygge og tillade flere passagerer og flere fly uden klimahensyn, skulle have været behandlet og vedtaget i Folketinget inden sommerferien. Det kommer ikke til at ske. Papirarbejdet var simpelthen for dårligt og høringssvarene for mange og måske for gode. Vi har ikke set de 194 høringssvar og er blevet nægtet aktindsigt i dem. Men faktum er desværre, at behandlingen i Folketinget kan fortsætte ufortrødent efter sommerferien, og mens vi stadig skriver 2023 kan lufthavnen have fået GO til at udvide fra 30 mio årlige passagerer til 40 eller endda 55 mio årlige passagerer.

Vores krav er at lufthavnen ikke skal ha nogen udbygningstilladelse uden at der foreligger en klimahandlingsplan, de skal rette sig efter. Klimahandlingsplanen skal selvfølgelig være indenfor rammerne af Parisaftalen. Det vil sandt at sige ikke blive let for luftfarten at opfylde Parisaftalen. Men hvorfor skal lige netop luftfarten undslippe?

Når vi står her i dag, så er det den slags ordentlighed vi kæmper for. Ikke wild west, hvor klimaet uvægerligt bliver taberen. Vi siger Nej til flere fly i Kastrup!

Tak for jeres fremmøde og tak for jeres opmærksomhed!

Kort overblik fra demonstrationen, lige fra Kastrup gamle station ned ad Kastruplundgade mod Terminal 2 og 3. Og highlights fra pladsen foran lufthavnen. Knap 100 deltagere havde trodset den varme forårseftermiddag og gik i demonstration.

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Bevar jordforbindelsen

Vi er flere, der skriver under dette navn.

Back To Top