Regering gør kulsort lufthavnsudvidelse grøn
Pressemeddelelse
Klemt ind bag tekst om byhaver, skov, grønne områder og nye idrætsfaciliteter tillod regeringen sig i går med sit udspil ”Tættere på…” at snige en af denne generations værste og mest klimaskadelige projekter med ombord. Nemlig at give Københavns Lufthavn i Kastrup (CPH) lov til at udbygge, så der kan flyves meget mere til og fra Kastrup.
>> Se indslag i TV2 Lorry 27.5. (4 min. fremme) med vores protest mod udvidelsen
Vi har til gode at se en anlægslov med beregninger af klimakonsekvenserne; men vil det lykkes regeringen med denne luskede manøvre at få et nik fra de politiske partier til de grønne initiativer, så glider den bitre pille måske upåagtet igennem. Og en egentlig debat om klimakonsekvenserne ved en udvidelse af CPH vil måske passere uden den opmærksomhed, som sagen i den grad fortjener.
En lufthavnsudbygning er det sidste vi har brug for. Det har en lang række grønne organisationer gang på gang efterlyst.
Se udtalelsen fra NOAH, Bevar Jordforbindelsen, Rådet for Bæredygtig Trafik, 350 Klimabevægelsen i Danmark, Danmarks Naturfredningsforening (lokalafdeling København), Den Grønne Studenterbevægelse og Bedsteforældrenes Klimaaktion:
hvor der også dokumenteres hvor klimaskadeligt projektet er!
I regeringens udspil “Tættere på”, på side 26 skriver regeringen:
Københavns Lufthavn i Kastrup (CPH) er af afgørende betydning for Danmarks forbindelser til omverdenen og for dansk økonomi.
Det er klart at der skal være forbindelser ind og ud af Danmark. Men øget flytrafik kommer med en høj pris. Flyvningen bliver efter alt at dømme den sidste sektor, der kan gøres grøn, i fald det overhovedet kan ske.
En fremtid for Københavns Lufthavn må være en fremtid uden mere klimabelastning. Det er den modsatte kurs regeringen er ved at slå ind på.
Med venlig hilsen
Poul Kattler, formand for Rådet for Bæredygtig Trafik, tlf. 2617 7223 Johnny F. Nielsen, bestyrelsesmedlem for Bevar Jordforbindelsen